klantervaring Huisarts

Succesvolle inzet van Herhaalrecepten bij Huisartsenpraktijk VEUR

Dankzij de succesvolle inzet van Herhaalrecepten bij Huisartsenpraktijk VEUR is de afhandeling verbeterd en wordt er tijd bespaard. Lees hieronder de ervaring van deze praktijk.

Over de praktijk

Huisartsenpraktijk VEUR is een maatschap bestaande uit 3 praktijken met 6 huisartsen, 3 praktijkondersteuners, 4 assistentes, 1 stagiaire doktersassistente, Praktijkondersteuner GGZ volwassenen, Praktijkondersteuner GGZ Jeugden en praktijkmanager.

Anneke de Rijk werkt bijna 25 jaar bij Huisartsenpraktijk Veur en sinds 2017 als Praktijkmanager. De praktijk gaat gebukt onder de huidige krapte van de arbeidsmarkt wat voor een hoge werkdruk zorgt. Anneke ziet digitalisering als een van de mogelijkheden om deze uitdaging op te vangen.

Ervaring Herhaalrecepten van Huisartsenpraktijk Veur
Huisartsenpraktijk Veur


Digitalisering met Advitronics Zorgcentraal

Huisartsenpraktijk VEUR is al sinds 2015 klant van Advitronics. In juni 2021 is men overgestapt naar Advitronics Zorgcentraal. Dit zorgt voor veel meer flexibiliteit nu Anneke alles online kan regelen. Sinds maart 2022 gebruikt men de Digitale Assistente die op dit moment zeer intensief gebruikt wordt.

Inzet van de functie Herhaalrecepten

In maart 2023 is Huisartsenpraktijk VEUR gestart met de pilot van Herhaalrecepten voor alle drie de praktijken. Inmiddels zijn er al meer dan 1.000 herhaalrecepten op de nieuwe manier verwerkt!

Anneke legt uit ‘Een van de redenen om Herhaalrecepten te kiezen is dat wij nu met één medewerk(st)er voor alle drie de praktijken centraal de herhaalrecepten kunnen laten afhandelen.’

Het belangrijkste doel voor VEUR is om minder telefoon verkeer te hebben en daarbij is het ook nog eens gemakkelijker voor de patiënt.

De nieuwe Herhaalreceptenlijn van Advitronics stelt gerichte vragen aan de bellende patiënt en presenteert alle antwoorden als uitgeschreven tekst aan de assistente. Praktijk VEUR hoeft dus geen ingesproken berichten meer uit te luisteren maar kan alle antwoorden lezen op de Mijn Zorgcentraal werkomgeving.

“De eerste indruk was meteen goed en de voordelen van deze functie was al snel duidelijk. De pilot is goed verlopen en het contact met Advitronics verliep zeer prettig. Vooral het gebruiksgemak van Herhaalrecepten viel bij iedereen erg in de smaak”, aldus Anneke.

Meer efficiency dankzij Herhaalrecepten

Na de pilot kwamen de voordelen van Herhaalrecepten duidelijk naar voren. Er was veel minder telefoon over recepten. Daarnaast kunnen de patiënten 24/7 hun recepten bestellen. “We merken dat patiënten er steeds meer gebruik van maken door het gemak wat het hun en ons oplevert. Dit zorgt ervoor dat de Herhaalrecepten een echte win/win oplossing is”, vervolgt Anneke. “De assistentes ervaren zeker dat dit allemaal sneller gaat dan voorheen”